tag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post8587457758169189923..comments2011-11-14T22:38:39.626+01:00Comments on Digitale Magnhild: Å utvikle ein digitalt kompetent skuleMagnhildhttp://www.blogger.com/profile/06706199783909148023noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-59253938428690025182011-11-14T22:38:39.626+01:002011-11-14T22:38:39.626+01:00Her strømmer det over av gode ideer, både i hovedi...Her strømmer det over av gode ideer, både i hovedinnlegg og kommentarer. Og så er jeg imponert over systematikken i arbeidet ved skolen din. Mange kan lære av den.<br /><br />Uansett: både når det gjelder vegrerne og de mer fremadstormende er det viktig å knytte opplæringa nært til den undervisnininga teknologien skal brukes i. Bare da blir det hele meningsfullt for lærere.KjellAtlehttps://www.blogger.com/profile/03764911462065789570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-67192062372279768662011-11-13T17:37:37.151+01:002011-11-13T17:37:37.151+01:00Kjenner jeg meg igjen i Lindas kommentar - det er ...Kjenner jeg meg igjen i Lindas kommentar - det er kurs som gir lærerne konkrete ting som kan brukes direkte som får skryt etterpå. Kurs med for mye (åpenbar) teori som må bearbeides sjøl er ikke så populære.<br /><br />Vi har også et "trapp" ved IT-trøbbel, som ligner noe på den du skisserer Magnhild. Den beste løsninga mener jeg er den vi hadde hos min forrige arbeidsgiver, der det var en kommunal IT-hjelp. Det var et nummer man kunne ringe, som alltid var bemanna. Det baserte seg på at hjelperen tok over maskina di ved hjelp av team-viewer og fiksa problemet. Enkelt og genialt.Tor Bitustøylhttps://www.blogger.com/profile/16930601770665472086noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-35851263456232687382011-11-10T21:39:23.015+01:002011-11-10T21:39:23.015+01:00Hva om dette kunne vært snudd på hodet - det er si...Hva om dette kunne vært snudd på hodet - det er sikkert ikke helt mulig fordi man må ha en viss grunnkompetanse, men det er jo en tankevekker at man først må lære redskapet før man begynner å tenke pedagogisk bruk. <br /><br />Om man sammenligner med andre lærerkurs og vurderingen man hører av disse når man pakker sammen etter endt kursdag har jeg lagt merke til at kommentarene deler seg i to.<br /><br />1 Dette var et nyttig kurs - dette skal jeg jammen prøve i klassen i morgen (kurset har tatt utganspunkt i konkrete undervisningsopplegg som er lette å omsette og bruke i eget klasserom)<br /><br />2 Dette var jammen et dårlig kurs - det er jo ingenting av dette jeg kan bruke i klassen (kurset har tatt utganspunkt i teori og overføringsverdien til klasserommet er ikke oppfattet)<br /><br />Jeg har vært i begge leirer flere ganger, men tenker at skal man raskt få gode digitale undervisningsopolegg rett ut i klassene er den raskeste veien å vise gode undervisningsopplegg.<br /><br />Jeg vil skryte veldig av de som er ansvarlige for innføring av it`s learning til oss. I hele fjor vinter arrangerte de kurs hvor de som ønsket å heve sin kompetanse fikk konkrete forslag til bruk av plattformen. I tillegg var kursene lagt opp for deling og ikke minst - deltakerne bestemte selv i stor grad hva innholdet skulle være ut fra behovet de følte.Linda M Svanholmhttps://www.blogger.com/profile/15990899297509448666noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-17828110876325023542011-11-10T15:03:35.633+01:002011-11-10T15:03:35.633+01:00Har dere prøvd å dele fag. Vi lar ofte to eller fl...Har dere prøvd å dele fag. Vi lar ofte to eller flere lærere dele fag (spesielt programfag). Lærerne er da parallelllagt i timeplanen og har en prosentdel av faget. De setter selv opp en plan for når de er tilstede. <br />En annen mulighet er parallellegging og en uttrykt forventning om samarbeid. F.eks kjører vi all norsk på VG2 og Vg3 ST samtidig. Vi i ledelsen uttrykker en forventning om samarbeid og har samtaler med gruppen hvis det knirker.<br />Der det er samarbeid er det utveksling av kunnskap.Oddgeir Drevdalhttps://www.blogger.com/profile/03766903652516589987noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-27169116768226220332011-11-10T09:51:18.215+01:002011-11-10T09:51:18.215+01:00Kjenner igjen rekken av kurs for nybegynnere, vide...Kjenner igjen rekken av kurs for nybegynnere, viderekommende og obligatoriske og frivillige kurs ja. Dette kan skolene holde på med i år etter år, og de samme problemene og utfordringene dukker opp. <br />Tror du er inne på noe vesentlig når det gjelder å fokusere på, og legge til rette for deling. Å bygge en delingskultur på en skole tar tid, og det er viktig å ikke gi opp. Kunnskapen er der, det gjelder bare å gi rom og tid for å dele den med hverandre.Geir Dahlhttps://www.blogger.com/profile/13918551348064816085noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-6572941767959171212011-11-08T21:27:13.522+01:002011-11-08T21:27:13.522+01:00Takk for et godt og konstruktivt innlegg Magnhild....Takk for et godt og konstruktivt innlegg Magnhild. Synes din beskrivelse av kompetanseutviklingen på IKT feltet hos dere, gir gode ideer til hvordan vi kan gjøre det. Synes dette var så bra, at jeg måtte vise til det i min egen blogg :-)Berits blogghttps://www.blogger.com/profile/15147806617082459435noreply@blogger.com