tag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.comments2011-11-14T22:38:39.626+01:00Digitale MagnhildMagnhildhttp://www.blogger.com/profile/06706199783909148023noreply@blogger.comBlogger26125tag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-59253938428690025182011-11-14T22:38:39.626+01:002011-11-14T22:38:39.626+01:00Her strømmer det over av gode ideer, både i hovedi...Her strømmer det over av gode ideer, både i hovedinnlegg og kommentarer. Og så er jeg imponert over systematikken i arbeidet ved skolen din. Mange kan lære av den.<br /><br />Uansett: både når det gjelder vegrerne og de mer fremadstormende er det viktig å knytte opplæringa nært til den undervisnininga teknologien skal brukes i. Bare da blir det hele meningsfullt for lærere.KjellAtlehttps://www.blogger.com/profile/03764911462065789570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-67192062372279768662011-11-13T17:37:37.151+01:002011-11-13T17:37:37.151+01:00Kjenner jeg meg igjen i Lindas kommentar - det er ...Kjenner jeg meg igjen i Lindas kommentar - det er kurs som gir lærerne konkrete ting som kan brukes direkte som får skryt etterpå. Kurs med for mye (åpenbar) teori som må bearbeides sjøl er ikke så populære.<br /><br />Vi har også et "trapp" ved IT-trøbbel, som ligner noe på den du skisserer Magnhild. Den beste løsninga mener jeg er den vi hadde hos min forrige arbeidsgiver, der det var en kommunal IT-hjelp. Det var et nummer man kunne ringe, som alltid var bemanna. Det baserte seg på at hjelperen tok over maskina di ved hjelp av team-viewer og fiksa problemet. Enkelt og genialt.Tor Bitustøylhttps://www.blogger.com/profile/16930601770665472086noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-35851263456232687382011-11-10T21:39:23.015+01:002011-11-10T21:39:23.015+01:00Hva om dette kunne vært snudd på hodet - det er si...Hva om dette kunne vært snudd på hodet - det er sikkert ikke helt mulig fordi man må ha en viss grunnkompetanse, men det er jo en tankevekker at man først må lære redskapet før man begynner å tenke pedagogisk bruk. <br /><br />Om man sammenligner med andre lærerkurs og vurderingen man hører av disse når man pakker sammen etter endt kursdag har jeg lagt merke til at kommentarene deler seg i to.<br /><br />1 Dette var et nyttig kurs - dette skal jeg jammen prøve i klassen i morgen (kurset har tatt utganspunkt i konkrete undervisningsopplegg som er lette å omsette og bruke i eget klasserom)<br /><br />2 Dette var jammen et dårlig kurs - det er jo ingenting av dette jeg kan bruke i klassen (kurset har tatt utganspunkt i teori og overføringsverdien til klasserommet er ikke oppfattet)<br /><br />Jeg har vært i begge leirer flere ganger, men tenker at skal man raskt få gode digitale undervisningsopolegg rett ut i klassene er den raskeste veien å vise gode undervisningsopplegg.<br /><br />Jeg vil skryte veldig av de som er ansvarlige for innføring av it`s learning til oss. I hele fjor vinter arrangerte de kurs hvor de som ønsket å heve sin kompetanse fikk konkrete forslag til bruk av plattformen. I tillegg var kursene lagt opp for deling og ikke minst - deltakerne bestemte selv i stor grad hva innholdet skulle være ut fra behovet de følte.Linda M Svanholmhttps://www.blogger.com/profile/15990899297509448666noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-17828110876325023542011-11-10T15:03:35.633+01:002011-11-10T15:03:35.633+01:00Har dere prøvd å dele fag. Vi lar ofte to eller fl...Har dere prøvd å dele fag. Vi lar ofte to eller flere lærere dele fag (spesielt programfag). Lærerne er da parallelllagt i timeplanen og har en prosentdel av faget. De setter selv opp en plan for når de er tilstede. <br />En annen mulighet er parallellegging og en uttrykt forventning om samarbeid. F.eks kjører vi all norsk på VG2 og Vg3 ST samtidig. Vi i ledelsen uttrykker en forventning om samarbeid og har samtaler med gruppen hvis det knirker.<br />Der det er samarbeid er det utveksling av kunnskap.Oddgeir Drevdalhttps://www.blogger.com/profile/03766903652516589987noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-27169116768226220332011-11-10T09:51:18.215+01:002011-11-10T09:51:18.215+01:00Kjenner igjen rekken av kurs for nybegynnere, vide...Kjenner igjen rekken av kurs for nybegynnere, viderekommende og obligatoriske og frivillige kurs ja. Dette kan skolene holde på med i år etter år, og de samme problemene og utfordringene dukker opp. <br />Tror du er inne på noe vesentlig når det gjelder å fokusere på, og legge til rette for deling. Å bygge en delingskultur på en skole tar tid, og det er viktig å ikke gi opp. Kunnskapen er der, det gjelder bare å gi rom og tid for å dele den med hverandre.Geir Dahlhttps://www.blogger.com/profile/13918551348064816085noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-6572941767959171212011-11-08T21:27:13.522+01:002011-11-08T21:27:13.522+01:00Takk for et godt og konstruktivt innlegg Magnhild....Takk for et godt og konstruktivt innlegg Magnhild. Synes din beskrivelse av kompetanseutviklingen på IKT feltet hos dere, gir gode ideer til hvordan vi kan gjøre det. Synes dette var så bra, at jeg måtte vise til det i min egen blogg :-)Berits blogghttps://www.blogger.com/profile/15147806617082459435noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-76323546386682550502011-11-04T14:42:31.695+01:002011-11-04T14:42:31.695+01:00Ikke bare humorboden som er original Kjell Atle. V...Ikke bare humorboden som er original Kjell Atle. VIL-LE-DEL-SE, vi i fortsettelsen stå for meg som noe oppmuntrende ;-)Berits blogghttps://www.blogger.com/profile/15147806617082459435noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-14768382473300457942011-11-03T22:26:46.677+01:002011-11-03T22:26:46.677+01:00Utmerket!SER ikke bort fra at jeg kommer til å bru...Utmerket!SER ikke bort fra at jeg kommer til å bruke den der i en eller annen sammenheng - med referanse, selvfølgelig! Ikke usannsynlig at humørbonden kunne bli invitert til en konferanse. alle de tre elementene er nok viktige, men det blir neppe noe ledelse hvis lederen ikke også vet hva hun vil*, enten vi kaller det visjon, mission, moral purpose eller ...<br /><br />(*SE opp for VIL-LE-DEL-SE!)KjellAtlehttps://www.blogger.com/profile/03764911462065789570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-53185997084507716232011-11-03T22:12:08.275+01:002011-11-03T22:12:08.275+01:00Innlegget ditt gir svar på mye av det jeg skrev og...Innlegget ditt gir svar på mye av det jeg skrev og lurte på i et av mine innlegg. Mot slutten skriver du at tilgangen til så mange ressurser krever oversikt fra lærerens side. Jeg tror på, lik linje med slik jeg ser der for elevene, at læreren har behov for å vite hvordan han/hun skal orientere seg og skaffe ressursene som trengs. Tilfanget er så enormnt at det uansett vil være umlig å få fullstendig oversikt. God delingskultur er kanskje et stikkord her også?Linda M Svanholmhttps://www.blogger.com/profile/15990899297509448666noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-29898597980991275632011-10-30T22:15:50.070+01:002011-10-30T22:15:50.070+01:00Den var bra! Og sann :)Den var bra! Og sann :)Ann Oline Vuttudalhttps://www.blogger.com/profile/01458532227537057766noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-69890105659650042492011-10-30T21:56:04.494+01:002011-10-30T21:56:04.494+01:00Det var en god huskeregel som faktisk burde vært e...Det var en god huskeregel som faktisk burde vært en leveregel i hverdagen. DEL – jeg tror det ligger utrolig mye å hente her. Ofte har vi litt, men ikke stor nok kunnskap om hva som faktisk skjer i hvert klasserom hver eneste dag. Mange ganger tror jeg at vi snakker ulikt om de samme tingene og faktisk er mer redd for enn hva det er nødvendig for ting som ikke er på plass – kanskje er det på plass bare vi tar oss tid til å se og oppfatte det/forstå det.Linda M Svanholmhttps://www.blogger.com/profile/15990899297509448666noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-65850049114202213712011-10-28T17:44:50.439+02:002011-10-28T17:44:50.439+02:00Bra den der... har du gjort de tre tingene har du ...Bra den der... har du gjort de tre tingene har du sannsynligvis hatt en god dag som lederTor Bitustøylhttps://www.blogger.com/profile/16930601770665472086noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-41125982004450259452011-10-27T23:12:47.700+02:002011-10-27T23:12:47.700+02:00Denne var jaggu god, artig når noen kommer opp med...Denne var jaggu god, artig når noen kommer opp med noe helt originalt ;-)Berits blogghttps://www.blogger.com/profile/15147806617082459435noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-79853761613546337322011-10-27T15:21:30.336+02:002011-10-27T15:21:30.336+02:00Jøss!! Slett ikke dumt.. dette har jeg ikke hørt f...Jøss!! Slett ikke dumt.. dette har jeg ikke hørt før.<br />Denne humørbonden er nok inne på noe veldig sentralt som jeg er stor tilhenger av. Tror nok at hvis man mangler en av de tre sentrale ingrediendene, vil det få en negativ innvirkning på dem en skal lede. Hjelper ikke å bare være blid og le mye hvis du ikke "ser" noen.... eller du ser alle, deler alt, men er mutt og alvorlig til en hver tid. LE-DEL-SE var dagens høydepunkt for meg :-)Geir Dahlhttps://www.blogger.com/profile/13918551348064816085noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-1097322302729578592011-10-25T07:45:18.250+02:002011-10-25T07:45:18.250+02:00Du setter gode ord på den nye verden av læringsmul...Du setter gode ord på den nye verden av læringsmuligheter som digitale teknologier åpner for, Magnhild! Stilt opp mot web 2.0 sin åpenhet, tilgjengelighet og transparens blir lms'ene -slik de er i dag - nokså trange og inneslutta omgivelser. Men som administrative verktøy har de kanskje også rett på en plass, også i framtida? Slik jeg ser det, er det ikke lms'ene som er "problemet", men det at noen oppfatter dem som det endelige målet for innføringa av digitale teknologier i skolen, og ikke bare et av mange redskaper, som gir noen muligheter og skaper noen begrensninger.<br /><br />Er helt enig i konklusjonen din: "Vi må lage ein kultur der det å lære, dele og utvikle eigen kompetanse blir ein naturleg del av praksis." Og jeg ser fram til å høre mer om dette seinere!<br /><br />NB: Flott at du deler lenker slik du gjør i dette innlegget ditt!KjellAtlehttps://www.blogger.com/profile/03764911462065789570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-56837563879634516072011-10-20T10:38:15.918+02:002011-10-20T10:38:15.918+02:00Ser at dere gjør mye av det samme som oss. Vi bruk...Ser at dere gjør mye av det samme som oss. Vi bruker skolens LMS til å ligge ut så og si all informasjoi til lærere og elever. F.eks har vi "forbud" mot papirkopier av prøveplaner. Den elektroniske som kontinuerlig oppdateres er den riktige. Vi bruker posthyllene minst mulig. Stort sett bare når vi får ekstern post. Vi prøver også å styre mailflyten ved bruk av e-postgrupper slik at kun de som trenger posten får den. Vi skaper "former" som det heter i Qvortrups artikkel.Oddgeir Drevdalhttps://www.blogger.com/profile/03766903652516589987noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-13607600170595191182011-10-19T18:45:28.550+02:002011-10-19T18:45:28.550+02:00Hos oss er det bestemt at kommunikasjonen skal vær...Hos oss er det bestemt at kommunikasjonen skal være på fronter, både for ledelse, ansatte, elever og foresatte. Men jeg ser at informasjon, som vannet, finner den letteste veien. Og når jeg ser på brukervennligheten og hvor intuitivt ting er, skjønner jeg at informasjonen finner veien bort fra LMS'ene og over i outlook, hjemmesider, tekstmeldinger/mobilskole og facebook. Hvis ikke det skjer noe dramatisk med fronter og ITs'L spår jeg deres snarlige død.Tor Bitustøylhttps://www.blogger.com/profile/16930601770665472086noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-29165806220699927932011-10-19T15:22:51.366+02:002011-10-19T15:22:51.366+02:00Jeg kjenner igjen mye av det samme ved vår skole. ...Jeg kjenner igjen mye av det samme ved vår skole. Vi hadde også flere steder der informasjonen kom inn. Etter at vi i år bestemte at all intern og ekstern kommunikasjon skjer gjennom Outlook har det blitt bedre. Tidligere var all intern kommunikasjon på It's learning, og ekstern via FirstClass. Nå er det kun It's learning (mot elever) og outlook vi bruker som kommunikasjonskilder. Vi har også aktivert en automatisk videresending av alle meldinger fra It's learning til Outlook. Noe som betyr at lærerne i utgangspunktet kun trenger å se på Outlook for å underøke om det er kommet epost. Bare et tips!Geir Dahlhttps://www.blogger.com/profile/13918551348064816085noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-77354479418043129582011-10-17T19:42:41.932+02:002011-10-17T19:42:41.932+02:00Jeg ser at vi på vår skole, og i kommunen, er på e...Jeg ser at vi på vår skole, og i kommunen, er på et helt annet stadium i forhold til LMS. De punktene du lister opp er for meg gode tips, men også løsninger på en del vi tumler med akkurat nå. Kjell Atle kommenterer i forhold til antall kanaler - jeg er veldig enig i dette. Det er en fare for at viktig informasjon "forsvinner" fordi det blir mange kanaler å forholde seg til at det blir vanskelig å skaffe helhetsoversikt. Dette tror jeg gjelder både elever, lærer og skoleledere - det kan bli litt vel komplekst noen ganger.Linda M Svanholmhttps://www.blogger.com/profile/15990899297509448666noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-1271846410404632582011-10-09T19:58:58.078+02:002011-10-09T19:58:58.078+02:00Dere må ha arbeidet mye over lang tid med informas...Dere må ha arbeidet mye over lang tid med informasjonsstrategier, Magnhild! Som du selv peker på, ligger "trusselen" i tiltakende mangfold og kompleksitet. Hvis alle skal følge med i så mange kanaler, er det lett å miste oversikten. Hvordan kunne dere begrense kompleksiteten ved å innskrenke bruken av kanaler? Kunne dere bruke heimesida mer? Har dere kommet så langt at læringsplattformen begynner å bli en hemsko for videre utvikling?KjellAtlehttps://www.blogger.com/profile/03764911462065789570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-21155926556655689442011-10-05T19:37:47.055+02:002011-10-05T19:37:47.055+02:00Kva konsekvensar har den storstilte satsninga og r...Kva konsekvensar har den storstilte satsninga og ressursbruken på IT i vidaregåande opplæring fått for administreringa av skulen? Har leiinga av skulen forandra seg? Har den nye teknologien ført til ei effektivisering som har ført til meir tid til pedagogisk leiing?Tor Bitustøylhttps://www.blogger.com/profile/16930601770665472086noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-78615530406631618312011-10-02T14:35:19.260+02:002011-10-02T14:35:19.260+02:00Det du skriver om er et av de områdene jeg selv og...Det du skriver om er et av de områdene jeg selv også synes er veldig viktig i forhold til det vi egentlig arbeider med – læring. Det er jo utrolig bra at fokuset har dreid fra at data kun er papir og blyant på strøm, til at data er blitt en del av læringshverdagen. Jeg tror vi vil se mange og gode måter å utnytte teknologien på ennå. Jeg tror nok vi kun har sett en liten begynnelse ennå. Jeg tror arbeidet i klasserommet over tid vil bli svært målrettet og at bruken av digitale hjelpemidler vil bli en styrke i forhold til ordinær og tilpasset undervisning. Sakte men sikkert vil tvilen slippe taket og kreativiteten ta tak og skape nye og spennende bruksområder. Jeg tror også at det fortsatt er lang vei å gå før dette blir en realitet…Linda M Svanholmhttps://www.blogger.com/profile/15990899297509448666noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-8939762405873533092011-10-02T09:51:48.431+02:002011-10-02T09:51:48.431+02:00Et spørsmål som dukker opp hos meg etter jeg har l...Et spørsmål som dukker opp hos meg etter jeg har lest innlegget ditt, er hvilke andre konsekvenser den digitale utviklingen fører til inne i klasserommet? Tenker ikke på den tekniske eller pedagogiske bruken av IKT, men på klasseledelse. Med alle mulighetene som fins i dag og på din skole, er vel ledelse i klasserommet et viktig fokusområde. Her kan det være lett å gå seg vill i den digitale jungelen...Geir Dahlhttps://www.blogger.com/profile/13918551348064816085noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-43772822756526906332011-09-30T22:52:07.240+02:002011-09-30T22:52:07.240+02:00Velkommen som bloggar, på fullt alvor, Magnhild, j...Velkommen som bloggar, på fullt alvor, Magnhild, jfr Bloggar, eg?. Du setter godt ord på kompleksiteten. Det virker som dere har kommet langt på din skole. Kan du si litt om hva dere gjør, og hvilke konsekvenser det får for pedagogikken? Ble særlig nysgjerrig da du antydet at dere var så godt som "i mål". Skulle gjerne visst hvordan det ser ut der ...KjellAtlehttps://www.blogger.com/profile/03764911462065789570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2255913536349867288.post-20600004364299911812011-09-14T13:30:42.602+02:002011-09-14T13:30:42.602+02:00SER fram til å høre mer om hvordan dere driver sko...SER fram til å høre mer om hvordan dere driver skoleutvikling med IKT på Fyllingsdalen vgs.kjellahhttps://www.blogger.com/profile/06234407364228107614noreply@blogger.com